HomePostari

Regim bonuri fiscale , gestiune cu amanuntul si cu ridicata

« Inapoi

Regim bonuri fiscale , gestiune cu amanuntul si cu ridicata

12-12-2016

Deoarece exista pareri contradictorii intre clientii nostri privind regimul bonurilor fiscale dorim sa facem urmatoarele precizari:

1. In primul rand, ce este obligatoriu "CLAR" privind bonurile fiscale ?
:: Toti agentii economici care comercializeaza bunuri cu amanuntul sau care presteaza servicii direct catre populatie sunt obligati sa aiba case de marcat si sa emita bonuri fiscale. (OUG 28/1999 cu modificari ulterioare)
:: Activitatile prevazute in OUG 28/1999 sunt exceptate de la obligatia emiterii facturii, dar agentul economic este obligat sa emita factura daca este solicitata de catre client (COD fiscal L227/2015).
:: Produsele/serviciile vandute pe baza de BF pot fi achitate cu numerar, tichete de masa, card sau bonuri valorice, iar modul de incasare trebuie specificat clar pe BF si in Decontul Z zilnic.
:: Bonurile fiscale se mentioneaza in Jurnalele de TVA, (Cof fiscal-Art.101, alin (4))
:: Deconturile Z zilnice stau la baza determinarii impozitelor si taxelor datorate bugetului de stat (OUG 28/1999)
:: Registrul special si Raportul Z zilnic reprezinta documentele pe baza carora se inregistreaza veniturile din activitatea de comert cu amanuntul si prestari de servicii direct catre populatie in evidenta contabila a utilizatorului AMEF (HG 479/2003-norme de aplicare ale OUG 28/1999)
:: În sensul ordonantei de urgenta, prin livrari de bunuri cu amanuntul si prestari de
servicii direct catre populatie se înteleg acele activitati desfasurate cu caracter
permanent.
Nu intra în aceasta categorie eventualele livrari de bunuri si prestari de
servicii direct catre persoane fizice efectuate întâmplator de catre agentii economici,
altii decât comerciantii cu amanuntul (HG 479/2003-norme de aplicare ale OUG 28/1999).

2. Cum se colecteaza TVA la bonurile fiscale ?
:: Avand in vedere ca este vorba de vanzari catre populatie acestea se considera vanzari cu incasare certa indiferent de modul de plata. Ca urmare TVA se colecteaza imediat la emiterea bonului fiscal , indiferent de data incasarii efective a sumei in cazul cardului/tichetelor/bonurilor valorice si nu se aplica TVA la incasare pentru aceste vanzari.

3. Cum se evidentiaza in contabilitate aceste vanzari cu BF ?
:: Aici exista cele mai multe contradictii intre parerile contabililor cu care lucram !
:: Vanzarea cu amanuntul este o vanzare anonima, care nu necesita evidentierea analitica a clientilor. Ar fi imposibil sa stim numele persoanelor care cumpara intr-un magazin , indiferent de modalitatea de plata.
:: Ca urmare, in mod normal se evidentiaza totalurile din Deconturile Z zilnice astfel:
   BF-Incasari numerar:
        5311-707/704
        5311-4427
   BF-Incasari cu card:
        5125x-707/704
        5125x-4427
   BF-Incasari cu tichete, etc:
        5328x-707/704
        5328x-4427
   (Evident aceste conturi nu sunt decat sugestii !)

4.Cum "da totul peste cap" D394 de tip nou al ANAF ?
:: D394/2016 insa vine cu o precizare ciudata si contradictorie prntru prevederile din HG 479/2003-norme de aplicare ale OUG 28/1999, in sensul ca la [Total vanzari cu AMEF] nu include si BF la care s-au emis facturi (!). Este o precizare ciudata deoarece legislatia prevedea ca Decontul Z sta la baza inregistrarii veniturilor determinarii impozitelor si taxelor aferente pt comertul cu amanuntul ! In acelasi timp toate facturile emise , inclusiv cele atasate la BF, trebuie prinse in D394 ! Cum gestionam acest aspect ?

Avem 2 variante sa tratam aceasta "eroare" a legiuitorului:
a)-sa consideram facturile emise ca facturi informative , cu valabilitate fiscala doar pentru cumparator (in acest sens legislatia este clara si este necesara factura pt valori mai mari de un anumit prag la cumparaturile cu BF pt a deduce TVA) iar soft-ul de contabilitate sa tina cont de acest aspect si sa le scada din totalul deconturilor Z. In acelasi timp insa, in contabilitate se vor prinde doar Deconturile Z:
        5311/5125/5328-707/704
        5311/5125/5328-4427
Tehnic vorbind aceasta pare cea mai corecta/recomandata varianta deoarece respecta atat OUG 28/1999+HG 479/2003 cat si noua D394 si de aceea aceasta este varianta nativa de lucru in Easycont ! In Easycont vom bifa la facturile emise la BF, [x] INFO si programul va prelua aceste facturi in D394 dar nu si in Jurnalele de TVA in timp ce Deconturile Z vor fi preluate in Jurnale dar in D394 vor fi preluate dupa ce se scad facturile info emise.

b)-sa evidentiem analitic , normal , aceste facturi. In acest caz vom conta separat facturile emise la bon fiscal:
        4111-707/704
        4111-4427
incasarea normala: 5121/5311-4111
dar in acelasi timp, in Deconturile Z, nu mai prindem aceste sume !!
Cum facem acest lucru in Easycont , astfel incat coef K si descarcarea acelor magazine sa fie la fel ? Presupunem ca avem intr-o zi 1000 lei vanzari cu BF dincare 200 lei cu factura fiscala si incasare cu card si restul incasare cu numerar, pe care dorim sa le evidentiem separat.
        In Vanzari cu AMEF vom introduce:
       -sumele incasate cu NUMERAR, si ele se vor duce in reg. de casa lei:
       5311-707=666.67 lei
       5311-4427=133.33 lei
       -sumele achitate cu card si factura atasata, iar la tip incasare: FARA
       (fara contare)
       200 lei din care TVA 33.33 lei
       In acelasi timp vom emite in Facturi emise lei factura aferenta:
       4111-707=166.67 lei
       4111-4427=33.33 lei
       (factura nu se bifeaza [INFO] !)
       Incasarea in banca:
       5121-4111=200 lei
       sau evidentiem si cardul:
       5125-4111
       5121-5125

In acest fel in Jurnalele de TVA vom avea ata factura emisa cat si restul din Decontul Z care se preia din Reg de casa lei. In D394 se vor prelua la AMEF sumele fara valoarea facturilor emise , iar in facturi emise toate facturile atasate la BF emise normal in Facturi emise lei.
Consideram acest mod de lucru incorect , dar opinia multor contabili este ca asa trebuie evidentiate acele facturi atasate la BF. De aceea am dorit sa detaliem si acest mod de lucru dorit de o parte dintre clientii nostri, mod de lucru asumat de utilizator in intregime.

5.Confuzie ?
:: Exista si o confuzie generala in care comerciantii vand si cu amanuntul si cu ridicata in acelasi spatiu fara sa inteleaga ca in contabilitate este vorba de 2 gestiuni de tip diferit: FIFO si MAGAZIN.
:: Daca un produs care se afla in gestiunea cu amanuntul se vinde cu ridicata, cu factura si chitanta sau OP, acest produs se va transfera din MAGAZIN in FIFO si se va descarca prin vanzare din FIFO.
:: Similar, daca un produs din gestiunea cu ridicata se vinde catre o persoana fizica cu AMEF (amanuntul), acest produs se va transfera din gestiunea FIFO in MAGAZIN si se va descarca cu coef K din magazin.
Cel mai recomandat este ca, in cazul in care aveti 2 tipuri de gestiuni in acelasi spatiu, sa tineti o gestiune (cea cu ponderea mai mica la vanzari) "goala"... si sa transferati zilnic din cealalta doar produsele vandute astfel incat la finalul zilei sa fie cu stoc=0 !

Atentie !
Legislatia este foarte clara (Ordonanta 99/2000 republicata in noi 2015):
"...Este interzisa exercitarea de activitati de comert cu ridicata si comert cu amanuntul in aceeasi structura de vanzare, respectiv suprafata de vanzare...".
Nerespectarea acestor prevederi constituie contraventie:
"...exercitarea de activitati de comert cu ridicata si comert cu amanuntul in aceeasi structura de vanzare, respectiv suprafata de vanzare, cu amenda de la 2.000 lei la 10.000 lei si cu interzicerea uneia dintre cele doua activitati..."
Mai mult , trebuie sa aveti in vedere ca unei persoane fizice nu puteti sa ii vindeti in regim "cu ridicata". Vanzarea catre o persoana fizica este numai "cu amanuntul" !
Practic, "cu ridicata" se poate vinde exclusiv unei persoane juridice, cu factura si chitanta sau OP/CEC/BO.
Si in acelasi timp nu exista nici o varianta LEGALA de a vinde cu amanuntul cu factura si OP/chitanta. Acest gen de vanzare este tipic gestiunii "cu ridicata".

La final dorim sa precizam ca Easycont nu impune un mod de lucru. Dstra decideti in ce fel doriti sa evidentiati contabil anumite aspecte si va asumati raspunderea in acest sens. Noi avem grija doar ca Easycont sa poata acoperi orice decizie luati.

© Copyright 2007 Sasorysoft®©