Clientii Sasorysoft pot urmari aici evolutia modificarilor pentru aplicarea legii privind TVA la incasare pt anul 2013.

Solutii software
Profesionalism

TVA la incasare :


Sumar aplicare TVA la incasare in Easycont:
 

Nou !
Scolarizare video TVA la incasare cu exemple de utilizare aici


1) Redefiniti sau adaugati scheme de contare noi pt TVA la incasare unde inlocuiti contul 4426 cu 44286 si 4427 cu 44287:
Facturi emise lei:
4111-707
4111-44287
incasare facturi emise lei
5311-4111

Facturi primite lei:
371-401
44286-401
plata facturi primite
401-5121

La finalul perioadei fiscale D300 veti calcula TVA la incasare cu ajutorul modulului <Calcul tva la incasare> si veti efectua contarile manual sau automat din acea aplicatie:
44287-4427=total TVA incasat istoric pt. contul 44287
4426-44286=total TVA incasat istoric pt. contul 44286

Nu introduceti aceste contari
44287-4427
4426-44286
in schemele de contare de la plati sau incasari pt ca se vor genera erori

2)-Va recomandam sa bifati astfel in Easycont TLI la actele introduse:
Daca sunteti inregistrat in Registrul TLI:
-bifati TVA LA INCASARE la toate facturile emise lei care au TVA
-bifati TVA LA INCASARE la toate facturile primite lei care au TVA
-NU bifati TVA LA INCASARE la facturile care au TVA=0 !!!


Daca nu sunteti inregistrat in Registrul TLI, dar sunteti paltitor de TVA :
-NU bifati TVA LA INCASARE la nici o factura emise lei
-bifati TVA LA INCASARE la facturile primite lei care contin TVA pt furnizorii inscrisi in Registrul TLI
-NU bifati TVA LA INCASARE la facturile primite lei care contin TVA pt furnizorii care NU sunt inscrisi in Registrul TLI
-NU bifati TVA LA INCASARE la facturile care au TVA=0 !!!


Daca nu sunteti platitor de TVA :
-NU bifati TVA LA INCASARE nicaieri in program

3)-definiti setarile initiale pt TVA la incasare in Acte>>Calcul TVA la incasare >> Setari calcul TVA la incasare
-conturile la care aplicati TVA la incasare (ex: 401, 4111 , 404 , etc...).
(la conturile de ACTIV se bifeaza si TVA exigibil dupa 90 de zile, ex: 4111)
-perioada fiscala de depunere D300 (lunar, trimiestrial, semestrial , anual)

4)-la sfarsitul perioadei de raportare D300, calculati TVA la incasare apeland Acte>>Calcul TVA la incasare>>Recalculare repartizare fise istorice si recalculare TLI, apoi verificati temeinic in Afisare TVA la incasare, de unde puteti face si contarile automate
44287-4427=total TVA incasat istoric pt. contul 44287
4426-44286=total TVA incasat istoric pt. contul 44286
        PASI IN CALCUL TLI :
        Pas 1-Verificare erori uzuale in perioada fiscala in aplicatii
        Pas 2-Recalculati fisele istorice si TLI
        Pas 3-Verificare erori uzuale pt. depistarea erorilor comune in TLI calculat+efectuare contari automate
                  (daca exista erori corectati-le si refaceti Pas 1 si Pas 2)
       
Pas 4-Afisati si verificati temeinic repartizarea istorica TLI si sumele calculate pt contare
        Pas 5-Verificare solduri calcul TLI cu solduri balanta
        Pas 6-Listare anexe Jurnale TVA si Sumar calcul TLI


5)-listati DOAR sumele pt FCT cu regim TVA la incasare si Anexa Jurnale TVA pt soldurile neancasate la care se aplica TLI

6)-completati corect D300 unde se preiau sumele din aceasta aplicatie

 

Cazuri (spete) comentate pt aplicarea in Easycont

1)-TVA nededus cf. Circulara MFP nr. 420167 din 7 februarie 2012
In mod normal, cf. precizarilor Min. de finante :
"Contribuabilii care aplica sistemul TVA la încasare , precum si contribuabilii care fac achizitii de la cei care aplica sistemul TVA la încasare, daca nu au drept de deducere integral sau partial a TVA, nu vor reflecta ca taxa neexigibila taxa nedeductibila aferenta achizitilor, indiferent daca taxa aferenta este sau nu achitata."
...deci TVA nededus se inregistreaza 6xx=4426 la primirea facturii.
-pt. aceasta trebuie sa aveti debifat in Sistem>.Setari generale optiunea: <calculez TVA nededus pe masura exigibilitatii TVA la incasare (nerecomandat) >
Daca reglementarile in vigoare vor impune evidentierea TVA nededus pe masura exigibilitatii TVA la incasare, veti proceda astfel:
-bifati in Sistem>.Setari generale optiunea: <calculez TVA nededus pe masura exigibilitatii TVA la incasare (nerecomandat) >
-programul va tine cont de TVA nededus definit la actele bifate TLI si va calcula pt. Rd 28 acest TVA nededus pe masura exigibilitatii TVA din 44286
-programul va completa automat Rd 28 din D300 cu TVA nededus din actele care nu au TLI+TVA nededus din TLI
-daca aveti facturi care contin si produse cu TVA limitat la deducere dar si produse normale va recomandam sa impartiti in 2 factura
-recomandam folosirea pt. facturile cu TVA nededus a unui cont distinct de tipul 4017 pt a putea urmari facil evolutia sumelor din aceste acte
2)-facturi furnizori (ex: Vodafone) care contin si sume cu TVA si penalitati fara TVA
-se imparte factura in 2 si la partea cu TVA se bifeaza TLI iar la cea fara TVA nu se bifeaza TLI . Deasemenea, pt facturile de penalitati care nu contin TVA
se recomanda sa se lucreze cu alt cont , de ex 4015, care nu va fi introdus in lista de calcul TLI, pt a se evita repartizarea de stornari cu TVA la acestea.
3)-factura de SCONT si facturi negative care se repartizeaza istoric la facturile neachitate din 2012: in acest caz schema de contare este cu 4426/4427, nu cu 44287/44286 !! Pana la limita soldului din 2012 stornarile se conteaza cu 4426/4427 nu cu 44286/44287 !!
4)-factura de SCONT si facturi negative care se repartizeaza facturilor din an >=2013. Schema de contare normala cu 44287/44286 daca este vorba de tert cu TVA la incasare cf legii. Daca fct storno depaseste soldul tertului , va ramane o diferenta raportata de program intre balanta si TLI pana la data acoperirii acestei depasiri cu fct pozitiva sau pana la stingerea contabila a acestor sume.

5)-ATENTIE la stornarile la intrarile din gestiunea FIFO/PMP  la care nu ati bifat la produse MENTINE PRETUL DE STORNARE... Care sunt efectele ?
      a)-daca bifati MENTINE PRETUL DE STORNARE dar programul nu gaseste stoc la acel pret impus, la finalul lunii veti avea la acel produs si stoc pozitiv si stoc negativ la alte preturi.. In acest caz TLI functioneaza bine, dar la inceputul lunii urmatoare trebuie sa stergeti stocul pozitiv+negativ la acel produs si sa introduceti un stoc initial la pretul mediu calculat... (ex: stoc initial de 30 buc la 10 lei si -10 buc la 15 lei.. veti introduce 20 buc la pret (300-150/20)=7.5 lei). Aceasta operatie se poate face automat de catre Easycont daca bifati aceasta optiune in Sistem>>Setari generale.
      b)-daca nu bifati MENTINE PRETUL DE STORNARE, programul va atribui FIFO/PMP pretul de descarcare si in acest caz valoarea facturii atribuite va diferi de cea initiala de stornare. De exemplu, daca fct de stornare este de -10 buc a 10 lei buc=-100 lei si TVA-24 lei, total: -124 lei. La repartizarea FIFO a pretului de stornare,programul gaseste disponibil in stoc produse la 15 lei/buc, si va descarca -10 buc a 15 lei cu -24 lei TVA (TVA ramane acelasi), deci valoarea totala atribuita va fi: -174 lei in loc de -124 lei.. In acest caz TLI va fi denaturat deoarece va repartiza ca stornare -174 lei in loc de -124 lei... Mai mult , va raporta ca eroare ca fct storno are alta cota de TVA decat cea pe care o storneaza (cota TVA=24*100/174=14%).. In acest caz utilizatorul trebuie sa faca o contare compensatoare in Alte acte cu diferenta de -50 lei care sa aduca la valoarea initiala fct storno precizand aceaasi data si nr act ca a celei storno. Alta varianta mai des folosita este sa se faca in Alte acte manuale stornarea cu totalul : 371-401=-100 lei, 44286-401=-24 lei iar in gestiune la intrari sa se introduca detaliat fct storno cu schema de contare GOL doar pentru preturile fara TVA.. urmand ca reglarile intre valoarea initiala de stornare si cea atribuita FIFO sa fie reglata in Alte acte manuale fara a influenta 401 sau TLI. Este cea mai corecta metoda pt acest caz  
6)-TLI la bonurile de benzina... Daca introduceti bonurile de benzina prin 401 atunci se bifeaza TLI si actul isi urmeaza cursul ca orice alt act TLI. Daca faceti contarea in Reg. de casa direct din 5311 fara a trece prin 401 atunci nu se bifeaza TLI si se lucreaza direct cu 4426.
7)-incasarile din magazin (en detail) nu suporta TLI pt ca se conteaza direct in casa ca vanzari cu amanuntul. Se va folosi 4427 in contare, fara bifa TLI.
8)-ATENTIE ! Stingerea facturilor se face astfel :
-mai intai se sting facturile din 2012 ramase cu sold la inchiderea anului , apoi se sting facturile din an >=2013. Nu fortati prin PENTRU ACT stingerea unei facturi din 2013 daca mai aveti solduri din 2012 ! Utilizatorul isi asuma responsabilitatea pt. aceste actiuni !

 

Detalii practice privind regimul de TVA la incasare

*copyright Sasorysoft SRL 

Sumar :

1)-Cine aplica TVA la incasare (TLI) si cand se renunta la acest regim ?

2)-Generalitati privind regimul TVA la incasare (TLI) si aplicarea acestuia la facturile primite/emise
    de catre societate

3)-Sumarul modificarilor in Easycont
*abrevieri in text:

            TLI-TVA la incasare

            CAF-cifra de afaceri  

 

1)-Cine aplica TLI si cand se renunta la acest regim ?

 

  Incepand cu 2013, societatile inregistrate in scopuri de TVA care in ultimul an (1 oct 2011-30 sept 2012) au avut o cifra de afaceri in scopuri de TVA mnai mica decat 500.000 EUR (2250000 lei), vor aplica OBLIGATORIU regimul TLI.

  Regimul TVA la incasare se aplica numai de catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA care au sediul in ROMANIA.

  Sunt exceptate de la aplicarea regimului TLI urmatoarele cazuri :

-societatile care nu sunt stabilitae in ROMANIA, dar sunt inregistrate in scopuri de TVA in Romania, direct sau prin representant fiscal 
-societatile impozabile care au sucursale/sedii secundare, fara personalitate juridica, in Romania si au sediul economic in afara Romaniei

-societatile impozabile stabilite in Romania care fac parte dintr-un grup fiscal unic (cf. Art.127 alin.8 din Codul Fiscal)

  Societatile care se incadreaza in prevederile legii privind aplicarea TLI vor mentiona OBLIGATORIU pe facturile emise textul TVA LA INCASARE, exceptand facturile pt. care locul livrarii/prestarii se considera a fi in afara Romaniei, caz in care exigibilitatea TVA intervine la data facturarii si nu la data achitarii.

  Atentie ! Daca se emit facturi catre o societate afiliata,  TVA devine exigibil la data facturarii si nu la data achitarii.
  Cand se considera ca o societate este afiliata ?

            -prima persoana juridica detine, direct sau indirect, inclusiv detinerile societatilor afiliate, min.

25% din valoarea titlurilor de participatiune sau al drepturilor de vot la cealalta societate sau

daca efectiv controleaza societatea.

-cea de a 2-a societate detine, direct sau indirect, inclusiv detinerile societatilor afiliate, min. 25% din valoarea titlurilor de participatiune sau al drepturilor de vot la prima societate

-o societate terta detine, direct sau indirect, inclusiv detinerile societatilor afiliate, min., 25% din valoarea titlurilor de participatiune sau al drepturilor de vot atat la prima societate cat si la cea de a 2-a.       

           

Intrarea in regimul TLI ?

            a)-societatea este inregistrata in scopuri de TVA la 25.10.2012

  Daca cifra de afaceri din perioada 1.10.2011-30.09.2012 este mai mica decat 500.000 EUR
(2250000 lei), societatea este OBLIGATA sa depuna pana la 25.10.2012  Notificarea 097 privind aplicarea sistemului TLI. Daca pana la finalul anului 2012 aceste societati raman inregistrate in scopuri de TVA, vor aplica prevederile legii privind TLI incepand cu 1 ianuarie 2013 si nu mai sunt obligate sa depuna in ian 2013 alta Notificare 097 pt CAF (cifra de afaceri) pe intreg anul 2012.

  Societatile care se incadrau in aplicarea TLI in baza CAF realizat in perioada 1.10.2011-30.09.2012 dar la finalul anului nu mai sunt inregistrate in scopuri de TVA, chiar daca au depus N 097 la timp, nu vor fi inscrise in Registrul poersoanelor care aplica TLI.

            b)-Societatea se inregistreaza in scopuri de TVA in perioada 1.10.2012-31.12.2012

  Daca in perioada dintre data inregistrarii in scopuri de TVA si pana la 31.12.2012 societatea
realizeaza un CAF inferior 500.000 EUR (2250000 lei), are obligatia sa depuna N 097 pana la 25.01.2013. Aceste societati vor aplica TLI incepand cu prima zi a celei de a 2-a perioade fiscale din 2013 (pt. perioade TRIMESTRIALE, avor aplica TLI incepand cu aprilie 2013, pt. perioade LUNARE vor aplica TLI incepand cu feb 2013)
c)-Societatea se inregistreaza in scopuri de TVA dupa data de 1 ian 2013
  In acest caz, societatea are obligatia sa aplice TLI incepand cu data inregistrarii in scopuri de TVA (cu exceptiile prevazute de lege)

Inscrierea din oficiu in Registrul TLI :

  Daca societatea avea obligatia depunerii N 097 si nu a depus-o pana la 25.10.2012, acestea vor fi inregistrate pt TLI din oficiu, incepand cu data inscrisa in decizia de inregistrare din oficiu.
 
In perioada dintre data la care aveati obligatia de a intra in regimul TLI si data inregistrarii
efective  a N097 sau a intrarii din oficiu in Registrul de evidenta TLI, veti deduce astfel TVA :

            -la facturile primite veti deduce TVA la data achitarii acestora.

            -la facturile emise veti colecta TVA la data emiterii facturilor, nu la data incasarii acestora.

 

Alte reguli :

Daca se emit facturi pt. bunuri/servicii livrate/prestate anterior datei de intrare in sistemul TLI,
achitate sau nu integral, TVA devine exigibil la data facturarii.

Daca exista facturi emise/primite inainte de intrarea in regimul TLI, incasarile/achitarile ulterioare vor fi atribuite prioritar acestor facturi pana la achitarea lor completa.

 

Iesirea din regimul TLI ?

            -daca , incepand cu 1 ian 2013, societatea care este inscrisa in regimul TLI depaseste in cursul anului plafonul de 500.00 EUR (2250000 lei) sau orice plafon va fi stabilit la  acea data de legiuitor, aceasta are obligatia de a depune din nou N 097 si sa aplice regimul TLI pana la sfarsitul urmatoarei perioade fiscale .

            Ex : Pt. perioada LUNARA : Daca ati depasit plafonul TLI de 500.000 EUR in mai 2013 si ati depus N097 pana la 25.iunie 2013, iesirea efectiva din regimul TLI se face incepand cu 1 iulie 2013.

            Ex : Pt. perioada TRIMESTRIALA : Daca ati depasit plafonul TLI de 500.000 EUR in mai 2013 si ati depus N097 pana la 25.iulie 2013, iesirea efectiva din regimul TLI se face incepand cu 1 octombrie 2013.

 

 

 

Cum  se manageriaza facturile neincasate la data iesirii din regimul TLI ?

            -facturile emise si neancasate la data iesirii din regimul TLI vor continua aplicarea regimului pana la incasarea acestora, dar nu mai mult de 90 de zile de la data facturarii.

            -facturile primite si neplatite la data iesirii din regimul TLI vor continua aplicarea regimului pana la plata acestora.

            In acest scop, toate incasarile/platile care apar dupa data iesirii din regimul TLI vor fi atribuite prioritar acestor facturi neincasate/neachitate pana la data scoaterii din regimul TLI.

 

Radierea din oficiu din Registrul TLI

  Daca nu se depune N097 dar societatea a depasit plafonul de aplicabilitate TLI de 500.000 EUR, societatea va fi radiata din oficiu din Registrul TLI, incepand cu data din decizia de radiere.

In acest caz (radiere din oficiu) , in perioada dintre data la care aveati obligatia de a nu mai aplica regimul TLI si data radierii efective din oficiu, veti manageria astfel TVA :

            -TVA din facturile primite va fi dedus la data achitarii acestora catre furnizori

            -TVA din facturile emise va fi colectat la data emiterii facturii (nu la data incasarii acesteia)

 

2)-Generalitati privind regimul TVA la incasare (TLI) :
Ce inseamna TLI (TVA la incasare) ?

            -TVA nu se mai deduce/colecta in baza facturilor primite/emise ci in baza sumelor achitate/incasate efectiv pentru aceste facturi.

 Ex :

            Facturi primite :

                        371-401=1000 lei

                        44286-401=240 lei TVA neexigibil

                        achitare facturi primite :

                        401-5121=1240 lei

                        4426-44286=240 lei (TVA devine deductibil)

                        (Atentie ! Aceasta contare se face automat de Easycont in CALCUL TVA la incasare , nu se introduce in schema de contare a platii !)

            Facturi emise :

                        4111-707=1000 lei

                        4111-44287=240 lei

                        incasare facturi emise :

                        5311-4111=1240 lei

                        44287-4427=240 lei (TVA devine colectat/datorat)

                        (Atentie ! Aceasta contare se face automat de Easycont in CALCUL TVA la incasare , nu se introduce in schema de contare a platii !)

Aceste exemple sunt generale dar trebuiesc tratate in functie de cazurile explicate mai jos.

 

Cum se deduce TVA din suma incasata/platita ?

            Principiul de baza este ca orice incasare/plata contine si TVA proportional cu valoarea facturii respective.

            Ex : Factura emisa :                               Incasare : 148.28 lei

            4111-707=456.25 lei                           565.75 lei........   109.5 lei TVA

            4111-44287=109.5 lei                           148.28 lei.........      X  lei TVA

            --------------------------                                 --------------------------------------

            Total : 565.75 lei                                  TVA continut=X=148.28*109.5/565.75=28.70 lei TVA

 

*Reglarea finala a restului de TVA se face la ultima incasare/plata care achita integral factura.  

In exemplul nostru, daca urmatoare incasare achita total factura, TVA exigibil va fi :

            Incasare finala : 417.44 lei

            TVA =109.50-28.70=80.80 lei

 

Deducerea TVA la facturile primite de la furnizori :

 

Daca societatea dstra aplica regimul TLI si primeste facturi de la furnizori care aplica regimul TLI, deducerea TVA-ului din aceste facturi se va face la data achitarii acestora.

Ex :                  Factura primita de la societate inregistrata TLI
                        371-401=1000 lei

                        44286-401=240 lei TVA neexigibil

                        achitare facturi primite :

                        401-5121=1240 lei

                        4426-44286=240 lei (TVA devine deductibil)
                       
(Atentie ! Aceasta contare se face automat de Easycont in CALCUL TVA la incasare , nu se introduce in schema de contare a platii !)

 

Daca societatea dstra aplica regimul TLI si primeste facturi de la furnizori care NU aplica regimul TLI, deducerea TVA-ului din aceste facturi se va face la data achitarii acestora.

Ex :                  Factura primita de la societate neinregistrata TLI
                        371-401=1000 lei

                        44286-401=240 lei TVA neexigibil

                        achitare facturi primite :

                        401-5121=1240 lei

                        4426-44286=240 lei (TVA devine deductibil)
                       
(Atentie ! Aceasta contare se face automat de Easycont in CALCUL TVA la incasare , nu se introduce in schema de contare a platii !)

 

Daca societatea dstra nu aplica regimul TLI dar primeste facturi de la furnizori care aplica regimul TLI, deducerea TVA-ului din aceste facturi se va face la data achitarii acestora.

Ex :                  Factura primita de la societate inregistrata TLI
                        371-401=1000 lei

                        44286-401=240 lei TVA neexigibil

                        achitare facturi primite :

                        401-5121=1240 lei

                        4426-44286=240 lei (TVA devine deductibil)
                       
(Atentie ! Aceasta contare se face automat de Easycont in CALCUL TVA la incasare , nu se introduce in schema de contare a platii !)

 

Daca societatea dstra nu aplica regimul TLI dar primeste facturi de la furnizori care NU aplica regimul TLI, deducerea TVA-ului din aceste facturi se va face la data emiterii acestora.

Ex :                  Factura primita de la societate neinregistrata TLI
                        371-401=1000 lei

                        4426-401=240 lei TVA deductibil

 

 

Colectarea TVA pt facturile emise clientilor dstra

 

Daca societatea dstra aplica regimul TLI si emite facturi catre clienti care aplica regimul TLI, deducerea TVA-ului se face la data incasarii acestora, dar nu mai tarziu de 90 de zile de la data emiterii lor. In cazul depasirii celor 90 de zile pt facturile neancasate, TVA-ul se declara in decontul de TVA D300 al perioadei in care se implinesc cele 90 de zile limita.

Ex :                  Factura emisa catre clienti inregistrati TLI :

                        4111-707=1000 lei

                        4111-44287=240 lei

                        incasare facturi emise :

                        5311-4111=1240 lei

                        44287-4427=240 lei (TVA devine colectat/datorat)
                       
(Atentie ! Aceasta contare se face automat de Easycont in CALCUL TVA la incasare , nu se introduce in schema de contare a platii !)

 

Daca societatea dstra aplica regimul TLI si emite facturi catre clienti care NU aplica regimul TLI, deducerea TVA-ului se face la data incasarii acestora, dar nu mai tarziu de 90 de zile de la data emiterii lor.

Ex :                  Factura emisa catre clienti neinregistrati TLI :

                        4111-707=1000 lei

                        4111-44287=240 lei

                        incasare facturi emise :

                        5311-4111=1240 lei

                        44287-4427=240 lei (TVA devine colectat/datorat)
                       
(Atentie ! Aceasta contare se face automat de Easycont in CALCUL TVA la incasare , nu se introduce in schema de contare a platii !)

 

Daca societatea dstra NU aplica regimul TLI si emite facturi catre clienti care aplica regimul TLI, deducerea TVA-ului se face la data emiterii acestora, indiferent daca acestea sun achitate sau nu integral.

Ex :                  Factura emisa catre clienti inregistrati TLI :

                        4111-707=1000 lei

                        4111-4427=240 lei TVA devine colectat

 

Daca societatea dstra NU aplica regimul TLI si emite facturi catre clienti care NU aplica regimul TLI, deducerea TVA-ului se face la data emiterii acestora, indiferent daca acestea sun achitate sau nu integral.

Ex :                  Factura emisa catre clienti neinregistrati TLI :

                        4111-707=1000 lei

                        4111-4427=240 lei TVA devine colectat

 

Compensari intre furnizori si clienti

  In acest caz compensarea va fi considerata plata/incasare pt client/furnizor la data compensarii si va fi evidentiata ca atare in calculul TLI.

 

Incasarea cu numerar in timpul perioadei fiscale (LUNA/TRIMESTRU)

  Facturi emise cu plata in numerar:

            Daca se convine cu clientul ca plata se face in interioarl perioadei fiscale (LUNA sau TRIMESTRU, dupa caz), nu se va mai mentiona pe factura TVA LA INCASARE , urmand ca atat societatea dstra sa colecteze TVA din factura la data emiterii :

            4111-707=1000 lei

            4111-4427=240 lei TVA devine colectat

            Atentie ! Plata cu numerar direct in banca nu se considera plata cu NUMERAR !

            In acelasi timp , clientul va deduce imediat TVA :
            371-401=1000 lei

            4426-401=240 lei TVA deductibil

            Daca perioada fiscala este depasita si nu s-au incasat/platit facturile respective integral, restul de achitat/platit va suporta regimul TLI !

            Codul fiscal prevede ca « in cazul livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii a caror contravaloare este incasata partial sau total cu numerar, se aplica regulile generale de exigibilitate, deci TVA se deduce la primirea facturilor si se datoreaza la Bugetul statului in momentul emiterii facturilor catre clienti » , dar Normele de aplicare precizeaza « Daca se aplica TLI si se emite o factura catre un client, se va exclude de la aplicarea TLI suma neancasata in numerar... » .
Concluzie : Daca se incaseaza partial in numerar o factura se exclude de la aplicarea regimului TLI doar suma incasata, nu si restul facturii. La fel se aplica si in cazul facturilor primite.

 

*copyright Sasorysoft SRL    


3. Sumarul modificarilor in Easycont si instructiuni de aplicare:

            -la 1 ianuarie , dupa inchiderea lunii decembrie 2012, clientii vor opta la inchiderea de an, la fise analitice, pt. preluarea soldurilor sau inchidere istorica.. Se va evita preluarea integrala a tuturor actelor din 2012 in 2013.. Se recomanda preluarea doar a soldurilor pe fiecare fisa analitica in parte, pt conturile care vor suporta regimul TVA la incasare (401x, 411x).
            -pana la 1 ian 2013 , fisele istorice calculate de Easycont, in baza unuia dintre cele mai performante motoare de calcul istoric de pe piata, asignau platile si stornarile actelor precizate la rubrica PENTRU ACT sau , daca nu era precizat nimic la PENTRU ACT (plati si stornari incerte), se repartizau istoric la facturile neachitate, acest calcul facandu-se pentru toate actele din an. In acest fel , chiar daca pentru factura F1 se introducea peste 5 luni o incasare cu PENTRU ACT=F1, aceasta incasare se repartiza prioritar la F1 si apoi se repartizau din nou restul incasarilor/stornailor. Practic, modul de calcul al fiselor istorice era REPARTIZARE ISTORICA ANUALA. Acest mod de calcul istoric nu se mai poate mentine in 2013 datorita legii in cauza.
            -de la 1 ian 2013 , se va aplica CALCULUL ISTORIC LUNAR, care inseamna o repartizare de acelasi tip ca cel vechi (anual) dar pentru fiecare luna in parte. Repartizarea , o data ce ati inchis luna , va ramane fixa , nemaifiind schimbata de actele introduse in lunile urmatoare. Ca exemplu , daca avem o factura F1 emisa in ianuarie si la aceasta s-au repartizat deja incasari istorice in ianuarie pana la achitare, chiar daca in martie se va introduce o fct storno la F1 , aceasta stornare va fi repartizata facturilor neincasate pana atunci , nu se va mai modifica repartizarea incasarilor facuta in ianurie pt F1. Acest mod de lucru, mai rigid , este necesar pentru a putea calcula TVA la incasare in luna depunerii decontului fara ca aceasta suma sa mai fie modificata/alterata in viitor de aparitia altor acte in evidenta contabila.
            -pentru a se putea recalcula/lista situatii si in urma , inainte de 2013 , la calculul fiselor istorice o sa fie introdusa o bifa : [x]  calcul de tip lunar(2013) pe care o veti debifa in cazul listarii situatiilor din anii anteriori. Pentru anii egali sau mai mari ca 2013 aceasta optiune va fi implicit bifata. Deasemenea, incepnd cu 2013, optiunile [x] Distribuire istorica facturi negative incerte si [x] Distribuire istorica plati negative incerte vor fi bifate obligatoriu. Nebifarea acestor optiuni va genera neconcordante grave la calculul TVA la incasare pt D300, utilizatorul asumandu-si intergral responsabilitatea. In cazul nebifarii acestor optiuni va recomandam sa calculati manual randurile A si B din D300, referitoare la TVA la incasare si sa listati manual anexele la Jurnalele de TVA.
            -in acest fel vom sti in fiecare luna sau interval lunar care sunt incasarile pentru facturile neachitate
            -in D300, incepand cu ian 2013, vor fi preluate la rd A si B sumele din soldurile facturilor cu TVA la incasare, neincasate integral.
            -in situatiile de mai sus vor fi calculate sumele incasate doar la facturile marcate TVA LA INCASARE conform legii , restul fiind preluate in continuare ca si pana acum in D300. In acest sens vor fi inserate in aplicatiile vizate bife de tipul [x] TVA la incasare.
 

Detalii calcul TVA la incasare in Easycont

 

1)-la 1 ian 2013 se preiau din 2012 soldurile finale pe fiecare fisa analitica pt conturile care suporta regimul TVA la incasare (401x, 411x). 

2)-utilizatorul va defini EXACT tipul de depunere decont TVA (calcul TVA): L/T/S/A pt ca in functie de acest parametru se vor putea evidentia facturile care au depasit termenul de 90 de zile neachitate integral si care au fost preluate la TVA datorita acestei depasiri. Acest tip de calcul(interval) va fi memorat pt lunile urmatoare, utilizatorul putand oricand sa modifice aceasta lista. 

3)-in 2013 utilizatorul va defini in clar la fiecare aplicatie facturile cu TVA LA INCASARE, urmand ca programul sa urmareasca exclusiv repartizarea incasarilor la aceste facturi. In mod normal , orice factura care nu este achitata cash pe loc se considera achitata cu TVA la incasare. In acest sens va fi introdusa o bifa in toate aplicatiile numita [x] TVA LA INCASARE. Deasemenea, in DATE FIRMA CURENTA veti preciza daca firma este neplatitoare de TVA, caz in care Easycont va inactiva optiunile TVA la incasare din aplicatiile sale. Bifele implicite pt fiecare aplicatie se pot defini in Sistem>>setari  TVA la incasare, unde se pot defini si conturile analitice 4428X pt inchiderea cu 4426 si 4427 (recomandam folosirea distincta a conturilor 44286 si 44287.. Acestea trebuiesc definite inainte in Planul de conturi !)

4)-utilizatorul va defini plaja de conturi care va fi preluata la aceste calcule de TVA la incasare din fise analitice, pt. a se evita participarea altor conturi care dezvolta analitice dar nu sunt legate de acest calcul. La fiecare dintre aceste conturi definite veti bifa daca se aplica regula exigibilitatii automate a restului de TVA neexigibil la 90 de zile de la data emiterii facturii, pt conturile ACTIVE (la conturile PASIVE nu se va bifa aceasta optiune). Aceste conturi vor fi memorate pt lunile urmatoare, utilizatorul putand oricand sa modifice aceasta lista. 

5)-pt un interval de calcul Decont 300 definit la pct. 2), sa il numim I1,  va calcula istoric lunar astfel :
            a)-va repartiza facturile storno din luna ianuarie
            b)-va repartiza stornarile de incasari din ianuarie
            c)-va repartiza incasarile din luna ianurie
            d)-va efectua pasii a),b) si c) pt februarie , martie , etc , pana la luna curenta 

6)-din rezultatul repartizarii istorice de la pct. 5) vor fi preluate la TVA la incasare in decont D300 (rd. A si B) urmatoarele sume :
            -soldurile facturilor cu TVA la incasare, neincasate integral

            -TVA din soldurile facturilor neincasate integral

          Atentie ! Regimul de exigibilitate automata la 90 de zile se aplica doar la facturile emise !

   
 

In functie de evolutia ulterioara a acestei legi si a normelor de aplicare precum si de forma in care va fi ceruta declaratia D300, vom adapta aceste modificari in luna ianurie pt o forma finala.

Echipa Sasorysoft



© Copyright 2017 Sasorysoft®©